Malaysian Young Scientist Assembly 2011

Saturday, October 3, 2009

Troubleshooting


Troubleshooting, adalah sebuah istilah dalam bahasa Inggris, yang merujuk kepada sebuah bentuk penyelesaian sebuah masalah. Troubleshooting merupakan pencarian sumber masalah secara sistematis sehingga masalah tersebut dapat diselesaikan. Troubleshooting, kadang-kadang merupakan proses penghilangan masalah, dan juga proses penghilangan penyebab potensial dari sebuah masalah. Troubleshooting, pada umumnya digunakan dalam berbagai bidang, seperti halnya dalam bidang komputer, administrasi sistem, dan juga bidang elektronika dan kelistrikan.

sumber : yahooanswers


Dalam kajian sains, troubleshooting adalah perkara biasa. Tindak balas rantai polimerase (Polymerase Chain Reaction/PCR) yang sedang saya lakukan sekarang menggunakan beberapa reagen khas dan troubleshoot dilakukan bagi mengenalpasti punca yang menyebabkan kegagalan mendapatkan keputusan yang baik. Ada risikonya yang tersendiri. Antaranya :
-reagen yang telah dikenaspasti sebagai punca masalah perlu dibeli yang baru dan masa yang lama mungkin diperlukan sebelum bahan tersebut dapat sampai
-kuantiti sampel DNA akan berkurang dengan cepat bergantung kepada kekerapan melakukan troubleshoot dan pengoptiman(optimization) reagen.

Saya kini dalam proses melakukan pengoptiman(optimization) reagen bagi mendapatkan kepekatan dan kuantiti sebenar agar tindak balas PCR lebih berkesan dan mendatangkan hasil yang terbaik melalui jalur DNA yang diperoleh selepas larian elektroforesis.



Wardah bt Abdul Rahman
cuba jaya hingga berjaya..



No comments: