Malaysian Young Scientist Assembly 2011

Monday, October 5, 2009

Tabung Kemanusiaan Gempa Bumi di Padang

Belum pun reda bantuan yang dipohon dan dihulurkan untuk mangsa gempa bumi di Padang, berita yang terbaru, gempa bumi yang lebih kuat mungkin akan menyusul (lihat posting sebelum). Patutlah K. Darnetty masih risau, bisik hati saya. K.Darnetty ialah salah seorang pelajar PhD di makmal saya yang sering berulang alik dari Padang, Indonesia ke Malaysia bagi menyiapkan kajiannya berkenaan mikotoksin kulat Fusarium.

Minggu lepas saya bertanyakan berita tentang K. Darnetty selepas mengetahui kawasan tempat tinggalnya terlibat dengan bencana alam ini. Alhamdulillah, jawapan yang positif diterima melalui K. Bintra, seorang lagi kawan semakmal yang tinggal di Acheh. Menurut K.Bintra lagi, itupun selepas 3 hari dia bertanya baru beroleh jawapan kerana sistem komunikasi terganggu ketika itu.

Sebenarnya sukar juga membayangkan keadaan sebenar ketika gempa bumi berlaku. Bayangkan sebelum gempa bumi berlaku , beberapa talian komunikasi telah terganggu.
Kepulauan Indonesia khususnya Padang yang terletak di Sumatera sememangnya pernah dilanda gempa bumi yang kecil sebelum ini. Struktur bangunannya yang asalnya dibina kukuh semakin tidak terjamin kestabilannya. Sebab itulah banyak bangunan yang runtuh malah ada yang ranap sama sekali menyembah bumi sebaik sahaja gempa bumi Rabu lalu berlaku. Mungkin juga mangsa yang terperangkap sebenarnya dalam usaha untuk keluar dari bangunan tetapi disebabkan lewat beberapa saat, mereka terperangkap dan hingga kini belum tentu telah dijumpai atau belum.

Syukur, tanah kita berada kini tidak diancam dengan bencana alam sedemikian. Walau bagaimanapun, bantuan tetap diperlukan dan dihulur semampu mungkin. Klik pada gambar Tabung Gempa Padang di bawah untuk mengetahui cara menghulurkan bantuan melalui organisasi kemanusiaan, Muslim Aid Malaysia
.


Wardah bt Abdul Rahman
Makmal Patologi Tumbuhan, USM

No comments: