Malaysian Young Scientist Assembly 2011

Thursday, October 22, 2009

Ibadah Qurban bersama Muslim Aid


Minggu ini sudah bermula bulan Hijrah yang baru-Zulkaedah. Bersempena bulan Zulhijjah yang akan menjelang tidak lama lagi, saya ingin mempromosikan ibadah qurban yang boleh dilakukan melalui Yayasan Kemanusiaan Muslim Aid Malaysia.

Tidak seperti program qurban yang biasa dijalankan di masjid-masjid atau surau di sekitar tempat tinggal kita, pihak Muslim Aid menyediakan satu alternatif baru yang mungkin pertama kali kita ketahui. Uniknya ibadah qurban melalui Muslim Aid yang dilakukan di bawah program Qurban For Life (Q4L) ini ialah hasil qurban akan diagihkan kepada golongan yang benar-benar memerlukan sama ada di dalam atau di luar negara.

Berikut adalah beberapa kelebihan program Q4L (sumber : http://www.qurbanforlife.com/)

1. daging qurban ditinkan agar tahan lama dan dapat mengelak daripada pembaziran daging mentah

2. daging qurban yg ditinkan ini diagih-agihkan kepada saudara seagama kita yang memerlukan seperti anak2 yatim, fakir miskin, golongan OKU dan ibu tunggal di Malaysia, mangsa bencana dan mangsa perang di luar negara seperti Gaza, Pakistan, Somalia dan Sudan dan Yaman.

3. kambing biri-biri yang gemuk dan sihat dari Australia dipilih mengikut kualiti yang ditetapkan untuk ibadah qurban.

4. kos RM350 sudah termasuk harga bagi seekor kambing, penyembelihan, proses, masak, pengetinan dan pengagihan

5. setiap penyertaan qurban akan diberi resit pengecualian cukai serta sijil penyertaan (rujukan LHDN: 01/35/42/51/179-6.6487, tarikh kuatkuasa 15 Jan 2009)

6. mendapat pengiktirafan JAKIM dan Persekutuan Majlis Agama Islam Australia.


Bagi sesiapa yang ingin menyertai ibadah qurban ini, anda boleh menghubungi sukarelawan bertauliah Qurban For Life yang terdekat (layari http://www.qurbanforlife.com/2008/10/sukarelawan-bertauliah-qurban-4-life.html). Khusus kepada mereka yang tinggal di sekitar Kedah, Pulau Pinang dan Perak, anda boleh menghubungi Muhammad Nuruddin bin Bashah-017 6291368 atau saya sendiri, Wardah bt Abdul Rahman-012 5296690 pada bila-bila masa.



Wardah bt Abdul Rahman
USM, Pulau Pinang.


No comments: