Malaysian Young Scientist Assembly 2011

Thursday, July 17, 2008

Wujudkah hidupan di Marikh?


Reuters pada 16 Julai 2008 melaporkan sekumpulan penyelidik dari Amerika Syarikat telah menjumpai bukti yang memungkinkan adanya hidupan di planet Marikh. Antara bukti tersebut ialah:
> mineral di dalam tanah Marikh yang menunjukkan ia pernah diliputi oleh tasik, sungai ataupun kandungan air yang lain.
> ais pada permukaan Marikh dikatakan tinggalan masa lalu yang zamannya lebih panas.
> adanya tanah liat yang biasanya terbentuk pada suhu yang rendah.

Jangkaan yang dibuat oleh para saintis ini ialah planet Marikh yang terletak 35 juta batu dari bumi ini pernah melalui suatu masa ataupun zaman yang suhunya panas dan lembap serta amat sesuai untuk hidupan!

Persoalannya di sini ialah apakah jenis hidupan yang dimaksudkan?
Manusia ataupun hidupan lain yang seiras dengan manusia?

Barat menganggarkan dinasour pertama muncul di bumu kira-kira 230 hingga 220 billion yang lalu iaitu lebih dari 3.5 billion tahun selepas bumi terbentuk. Melalui analisis DNA pula, manusia (homo sapiens) dipercayai hidup sejak 60 000 tahun dahulu di Afrika. Manusia adalah hidupan yang paling sempurna dan kompleks dapat hidup di bumi kerana persekitaran yang Allah s.w.t. ciptakan sememangnya sesuai untuk manusia hidup. Kandungan gas seperti oksigen, air, sumber makanan manusia yang sentiasa berada dalam keseimbangan di bumi membolehkan manusia terus bermandiri hingga ke hari ini.

lalu di sana Kami tumbuhkan biji-bijian, dan anggur dan sayur-sayuran, dan zaiton dan pohon kurma, dan kebun-kebun rendang, dan buah-buahan dan rerumpunan, (semua itu) untuk kesenanganmu dan untuk haiwan-haiwan ternakmu.” [‘Abasa:27-32]




Adakah Marikh juga berkeadaan sama dengan bumi? Sedangkan ada di antara saintis mendapati Marikh mempunyai lapisan atmosfera yang nipis, berdebu dan udaranya tepu dengan karbon dioksida!

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

“…..dan setiap umat mempunyai seorang pemberi peringatan.”
[Al-Fathir:24]

Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul pada setiap umat(yang menyeru)sembahlah Allah dan jauhilah tahgut….”
[An-Nahl:36]

Dan tidaklah kami mengutus seorang Rasul pun melainkan dengan bahasa mereka agar ia dapat memberi penjelasan yang terang kepada mereka.”
[Ibrahim:4]

Jelas daripada 3 ayat al-Quran di atas bahawa pada setiap zaman manusia pasti akan diutuskan Rasul untuk membawa risalah aqidah yang mentauhidkan Allah s.w.t. Andai manusia juga wujud di planet Marikh, siapakah Rasul mereka dan bilakah rasul tersebut diutuskan?

Jika betulpun ada hidupan di sana, pastinya bukan manusia yang berakal seperti kita ataupun hidupan lain yang kononnya lebih baik dan maju dari segi pemikiran mahupun teknologi mereka. Mikroorganisma adalah kebarangkalian hidupan terdekat yang mungkin hidup di sana. Barat sebenarnya sering menggembar-gemburkan kewujudan makhluk asing, datang dengan kapal angkasa di dalam filem-filem keluaran mereka sedangkan telah Allah s.w.t. tegaskan dalam surah At-Tin ayat 4 yang bermaksud:

Sesungguhnya telah Kami jadikan manusia dengan sebaik-baik kejadian.”

Pesan saya, janganlah disebabkan tulisan ini kajian berkenaan penciptaan alam ini terhenti sebaliknya jadikan penemuan baru oleh saintis Barat ini sebagai perangsang untuk kita lebih maju dan berdaya saing untuk melakukan pengkajian yang lebih mendalam. Tulisan ini hanya menegaskan bahawa kepercayaan adanya makhluk selain manusia di angkasa lepas adalah bercanggah dengan prinsip usuluddin Islam.

Saya ada saranan bacaan lanjut. Sila klik:
http://munawwarah.blogdrive.com/archive/136.html

Wardah Abd Rahman
Minden, Pulau Pinang.

1 comment:

miss said...

hanya tuhan yg tahu