Malaysian Young Scientist Assembly 2011

Friday, July 18, 2008

Sunnah Ulama’ Sains Silam

Sunnah Ulama’ Sains Silam

Saya pernah ditanya bagaimana mahasiswa atau pelajar-pelajar IPT di Malaysia boleh menguasai ilmu-ilmu hebat seperti ulama’ silam? Ulama’ pada zaman silam era Abbasiyyah, era Kesultanan Umayyah Andalus, Era Uthmaniyyah dan Kesultanan Delhi bukan sekadar alim dalam ilmu teras Islam iaitu tafsir dan Hadis malahan menguasai hampir keseluruhan isi kandungan manusiawi seperti antropologi, sejarah, politik dan pembangunan, sains dan teknologi, perubatan, astronomi-fiqh (falak) serta bahasa.

Saya pernah terdiam. Akan tetapi jawapannya hanya muncul apabila saya sendiri cuba melalui kesusahan dan kepayahan membaca dan mengkaji pelbagai ilmu diluar jurusan saya di UM dahulu.

Sistem pembelajaran ala barat telah lama bersifat sekular dan menjurus kepada revolusi perindustrian mereka. Revolusi mereka benar-benar mentransformasikan (memugar) nilai dan norma hidup manusia hingga berkiblatkan kepada INDUSTRI dan PEKERJAAN. Lantaran itu kita melihat praktikal pembelajaran di kampus dikenali sebagai Latihan Industri bukannya Latihan Praktikal Akademik.

Cukup takut mahasiswa sains untuk mendekati kuliah-kuliah agama yang agak berat dan serius di kampus. Agak janggal budak engine rasanya ingin menatap buku-buku sosiologi dan sejarah. Cukup terpisah kita dengan hakikat keilmuan sehingga kita cukup takut dengan perkara yang disebut sebagai ‘mentelaah’. Kita hanya dibiasakan dengan istilah assignment (tugasan) kuliah sahaja.

Pernah ada kuliah yang menggunakan istilah arab sedikit sebanyak kerana si pengkuliah ingin menghurai ilmu tafsir Al Quran. Yang menyedihkan apabila ada juga rungutan daripada mahasiswa bekas SMKA atau SMA! Bagi mereka, mereka kini jurusan bukan agama, maka agama bukan lagi yang penting bagi mereka. Jika penting hanya sekadar cukup untuk mengetahui isu Islam secara mendatar sahaja.

Bila kita melihat begitu banyak isu-isu kritikal dan sensitif berkaitan sains dan teknologi, kita tersekat kerana kekangan tidak menguasai ilmu tafsir, bahasa Arab dan hadis secara kukuh. Lantaran itu kita kebanyakannya tidak akan reaktif dengan tindakan untuk membela Islam melalui perspektif sains-Islam. Bagi mahasiswa berlatar belakang agama pula mereka pula tidak memiliki asas didikan sains yang kuat juga. Aliran sains dipandang susah dan sememangnya dogmatik ini yang diterapkan sejak zaman persekolahan.

Alangkah indahnya jika kita diajar seperti ulama’ silam diajar di universiti-universiti silam. Saya berpendapat ia boleh dicipta sendiri!

Caranya adalah kita cipta dunia intelek kita sendiri. Mahasiswa sains perlu tekun dan sabar membaca. Mengkaji benda diluar bilik kuliah mereka.

Dalam tulisan akan datang mungkin saya boleh mengupas peri pentingnya mahasiswa sains menvariasikan pengetahuan mereka disamping merasai pengalaman belajar imu yang di luar kepompong jurusan mereka.

Muhammad Nuruddin Bashah
Sekolah Al Itqan P.P

No comments: