Malaysian Young Scientist Assembly 2011

Tuesday, February 2, 2010

Bila Mula Tulis, Mula Rasa Ketagih


Tercapai juga sasaran atau ‘target’ saya kali ini. Satu bahagian tesis telah saya serahkan pada penyelia petang tadi. Walaupun masih dalam bentuk draf pertama dan hanya satu bab yang telah disiapkan, saya berpuas hati.

Bukan mudah sebenarnya untuk mula menulis. Apabila sudah mula, barulah terasa asyik, semangat berkobar-kobar untuk menyambung bahagian yang seterusnya. Draf yang dihantar hari ini pasti akan diikuti dengan 2-3 kali pembetulan atau penambah baikan, barulah sedia untuk digabungkan bersama bab-bab yang lain. Hal ini juga menaikkan semangat saya untuk menulis dengan lebih baik.

‘Target‘ baru saya dalam 2 minggu yang akan datang-1 tulisan jurnal bertajuk “A Case Study : Incident and Remediation of Fungal in Sick Building in USM” dan 1 bahagian tesis yang lain akan siap.

Bak kata Prof Baharuddin‚‘Aim high!’. Jom, mulakan menulis dan buat sebaiknya. Tulis seolah-olah kita ingin memberitahu seluruh dunia tentang kajian kita. Kita perlu menulis kerana hanya kita yang faham apa yang kita buat. Pesan suami saya pula, “Dah siap, hantar terus. Jangan dok tangguh atau perap tulisan. Sampai bila asyik dok nak tambah. Tak hantar-hantar la jawabnya.” Betul kan?

Wardah bt Abdul Rahman

Kamunting, Perak.

No comments: