Malaysian Young Scientist Assembly 2011

Monday, February 1, 2010

Akademik saya untuk agama!!!

Pernah saya mengaduh penat dan letih kerana berulang kali melakukan penambaikan pada borang permohonan geran penyelidikan yang sedang saya usahakan ketika itu. Sungguhpun geran tersebut dipohon oleh penyelia saya dan turut melibatkan 2 orang pengkaji yang lain, saya diberi tugasan untuk melengkapkan borang tersebut sebelum menyerahkannya pada mereka untuk disemak. Saya gembira menerimanya atas niat untuk menambah pengetahuan berkenaan dunia penyelidikan serta geran yang terlibat. Namun, lama-kelamaan saya mula merasa rimas apabila berulang kali terpaksa membaiki permohonan tersebut. Doa saya, ’’Cepatlash siap, dah jemu mengadap benda ni.’’

Kini saya tahu, kesusahan tersebut bukanlah sebesar mana malah kebaikan yang diperoleh sebenarnya lebih lagi. Berpandukan pengalaman menyiapkan permohanan geran lah saya berjaya menyiapkan permohonan serta kertas cadangan untuk dibawa ke pihak UNHCR. Perincian bajet atau perbelanjaan kewangan banyak dirujuk pada geran penyelidikan tersebut. Tujuannya,memohon dana bagi projek pembangunan pendidikan anak-anak Rohingya di Pulau Pinang.

Alhamdulillah, geran kajian yang dipohon telah diluluskan oleh pihak universiti manakala kertas cadangan bagi projek Rohingya kini sedang dinilai oleh pihak UNHCR. Siang tadi, 3 orang wakil dari UNHCR datang melawat perkampungan dan tapak projek yang dicadangkan di Bagan Ajam. Berdasarkan maklum balas yang diterima dari ahli kumpulan yang mengiringi mereka, respon yang diberi oleh wakil UNHCR adalah positif.

Sekarang saya percaya, pasti ada kebaikan untuk saya perlu bersusah-payah suatu ketika dahulu. Malah, kini saya bersyukur kerana pengetahuan yang diperoleh dari bidang akademik saya kini mampu diaplikasikan semula untuk membantu umat Islam Rohingya.


Wardah bt Abdul Rahman

Balik Pulau, Pulau Pinang


No comments: