Malaysian Young Scientist Assembly 2011

Saturday, April 26, 2008

Saintis dan Matlamat untuk agama

Dalam mengharungi dunia akademia sains hari ini, ramai mahasiswa Muslim mungkin kurang pengfokusan pembelajaran dan halatuju pembelajaran/kajian mereka. Pada saya, kita seharusnya mengatur satu matlamat utama dengan modus operandi yang pelbagai dalam menghasilkan satu kesatuan pemikiran dikalangan saintis Islam yang berkesedaran.

Berikut adalah beberapa saranan yang boleh digunapakai dan diaplikasikan bagi meningkatkan semula martabat serta aktiviti sains di dunia Islam :

-Ilm Ilmu pengetahuan dasar (basic sciences) dan ilmu penerapan (applied sciences) wajib malah harus dipelajari oleh umat islam walau di manapun kita berada. Umat Islam harus sedar bahawa ilmu-ilmu tersebut adalah dasar bagi perkembangan teknologi yang berlaku di dunia pada masa dahulu, kini dan akan datang.

-U,, Pengkaji Islam dari pelbagai bangsa harus bersatu-padu bagi menghasilkan badan yang memakmurkan sains Islam hingga peringkat antarabangsa. Pada masa yang sama, masyarakat yang berilmiah dapat diwujudkan.

-An Anggaran belanjawan negara-negara Muslim untuk peningkatan dan pengembangan sains mestilah diperbesarkan seminimum 2% dari KDNK negara masing-masing.

- U Umat Islam dari pelbagai negara sedaya mungkin berusaha untuk membuat yayasan dan institusi ilmiah bagi mengumpul dan menggali sumber dana bagi pengembangan sains dan pendidikan.

-Me Memperluaskan konteks dan pertukaran pemikiran antara mahasiswa dan masyarakat ilmiah dalam negeri dengan masyarakat ilmiah antarabangsa melalui kunjungan dua arah, persidangan-persidangan dan simposium-simposium sains antarabangsa.

-KajKajian-kajian ilmu terapan yang relevan dengan masalah pembangunan dan keruntuhan negara Islam perlu ditaja oleh yayasan sains Islam.


Sains adalah Islam…..dalam Islam ada Sains….

Wardah Abdul Rahman

USM

No comments: